14راز ثروت بازار آمازون( بخش دوم)

14راز ثروت بازار آمازون( بخش دوم)

رازهایی بسیار ارزشمند در مورد چگونگی عملکرد جف بیزوس برای به موفقیت و ثروت رساندن آمازون

در قسمت قبلی 7 مورد از 14 مورد راز ثروت بازار آمازون را مرور کردیم در ادامه 7 مورد بعدی را بررسی می کنیم .

 

8 – روی اقدام کردن تعصب داشته باشید .

رهبران آمازون سرشان برای اقدام کردن درد می کند. آنها مدام در حال امتحان کردن پدیده های نو هستند ، منتهی به شرطی که اشتباهات قبلی را مکررا تکرار نکنند.

جف بیزوس میگوید” وقتی مجبور باشید از کمترین چیزها بیشتریناستفاده را ببرید ، اینجاست که نوآوری و ابتکار خودش را نشان می دهد . برای رهایی از یک جعبه تنگ و تاریک ، تنها راهی که وجود دارد این است که ابتکار عمل نشان دهید و راهی به سوی بیرون پیدا کنید .”

در آمازون چنان بر روی اقدام کردن تعصب دارند که هر سه ماه یک همایش سراسری در شرکت تشکیل می دهند و به کسی که اقدام عال داشته جایزه ی ” معطلش نکن ” را  می دهند . جایزه یک کفش تنیس قدیمی است که که روی یک پایه نصب شده است ، جنس این جایزه از برنز می  باشد ولی بردن آن توسط اعضا یک افتخار است و همه غبطه اش را می خورند.

آمازون “نشان های لیاقت ” نیز می دهد و در جاهایی این نشان به نمایش در می آید ( مانند سایت و …. ) که با افتخار به تمام جهان متذکر می شود که فرد دریافت کننده به شدت نو آور است .

آمازون مدام قبول خطرات هوشمندانه را برای کارمندانش متذکر می شود و خود همیشه به دنبال آنهاست .

جف بیزوس به خوبی درک می کند که گاهی یک رهبر نیاز دارد که در فقدان تحقیقات بازار به ندای درونش گوش دهد.

 

9 صرفه جویی را تمرین کنید.

رهبران آمازون پول را بابت چیزهایی که برای مشتری اهمیتی ندارد خرج نمی کنند .

آماازون خیلی جدی روی پایین نگه داشتن قیمت ها کار می کند این منطق در آنجا حاکم است ..هر دلاری که پس انداز شود در جایی که می تواند کسب و کار را رشد دهد سرمایه گذاری می شود.

جف سرسختانه از ایجاد دفترهای مجلل برای آمازون ممانعت می کند .

برای اینکه این پیام را به گوش تمام کارمندانش برساند یک میز از درب اتاق برای خود درست کرد و” درب _ میز کار” را نماد کم کردن هزینه ها قرار دادند و جایزه “درب _ میز کار ” نیز به کارمندانی که ایده هایی برای کاهش هزینه ها و استفاده از این موقعیت برای کاهش قیمت مشتری مطرح می کند تعلق می گیرد.

البته باید توجه کنید که شاید گاهی صرفه جویی جنبه منفی داشته باشد و کارکنان فکر کنند که به فکر انها نیستید ولی آمازون با این طریق از نظر ارائه خدمات به مشتری نمونه ای طلایی تلقی می شود و با تمرکز بر این نکته به صورت پیگیر بحث کاهش هزینه ها را دنبال می کند.

اولین نامه جف به سهامداران کاملا این مورد را مشخص می کند.

تمرکز ما در آمازون از همان ابتدای کار ، ارائه ارزشهایی به مشتری ها بوده است که بی چون و چرا پذیرفتنی بشد. ما پی بردیم شبکه جهانی اینترنت تشنه است و منتظر ، بنابراین بر آن شدیم تا جیزی را برای مشتریان فراهم کنیم که به هیج وجه دیگری برایشان قابل دستیابی نباشد و از این رو یک کتاب فروشی آنلاین راه اندازی کردیم ، مجموعه ای از کتاب ها را برای مشتریان فراهم آوردیم که در هیج مغازه و فروشگاهی قابل تجمیع نبود . اگر قرار بود برای مجموعه مان فروشگاهی تاسیس کنیم می بایست تا الان به ندازه 6 زمین فوتبال می شد علاوه بر اینکه آن را به شیوه ای کارا با قابلیت جستجو و گشت زنی آسان در مغازه ای که هر 365 روز سال به صورت 24 ساعته مشغول فعالیت است ، ارائه کردیم . چهار چشمی مراقب بهبود تجربه خرید مشتریان بودیم . در سال 1997 فروشگاهمان را به صورت اساسی ارتقادادیم ، قیمت ها را به طرز مشهودی پایین آوردیم و از این طریق ارزش دریافتی مشتری را به شکل چشمگیری افزایش دادیم . هنوز هم قدرتمندترین ابزار جذب مشتری در دستان ما شیوه دهان به دهان و خریدهای مجدد، آمازون را به سرآمد کتاب فروشی های آنلاین بدل ساخته اند.

“جف بیزوس”

10 در انتقاد از خود صدایی رسا داشته باشید

رهبران آمازون در انتقاد از خود هیج کوتاهی نمی کنند و انتقادها را با سارتی تمام می پذیرند و مدام از خود می پرسند ” جطور می توانم بهتر ازا ینکه هستم باشم .”

این پدیده بارها و بارها در شرکتهای مختلف دیده شده که در اثر غرور و نخوت شرکت به زمین خورده و رهبرانش موفقیت را حق مسلم خود می دانستند نه چیزی که هر رو باید برایش تلاش کنند و تنها ابزار جف بری جلوگیری از غرور آمازونی ها تکرار خطاهایشان با صدای بلند و آمادگی برای شنیدن انتقاد می باشد.

از دیگر ابزارهای جف ترغیب رهبران به بررسی افق های بلند مدت می باشد .به طور مثال آمازون گوگل را هرجند که هم اکنون یار و همکارش می باشد ولی در دراز مدت تهدیدیبرای خود  می داند و در حال ایجاد پایانه های وبگاهی است که مشتریان بدون گذر از گوگل مستقیما به فضای وبسایت آمازون وارد شوند. در واقع آنها به نوعی همیشه در جستجوی تهدیدات مخفی و از بین بردن آنها می باشند.

 

11 در جلب اعتماد دیگران بکوشید.

رهبران آمازون همیشه در صددند تا ذهنی باز داشته باشند زیرا گوش دادن ب دیگران با ذهن باز قدرت اعتماد کردن به دیگران را به آنها می دهد و این کار باعث ایجاد اعتماد متقابل میشود.در آمازون افرادی فوق العاده قوی در کنار هم جمع شده اند تا دنیا را تغییر دهند حس اعتماد در بین آنها باعث شده که رهبران بدون در نظر گرفتن شان و مقام خود به راحتیبا دیگران کار کنند.

تیم های کاری معمولا به ” دوپیتزایی” مشهورند یعنی اینکه تعداد افراد تیم به اندازه ای باشد که با دو پیتزا سیر شوند محدود بودن افراد تیم  باعث میشود که در تیم حس خود مختاری و امکان پاسخگویی به فرد فرد افراد حاکم باشد.

 

 

12 شیرجه ای در اعماق بزنید.

رهبران آمازون با تمام قوا به کار جسبیده اند و به تمام چزئیات سرک می کشند و همیشه به دنبال فرصتی برای از بین بردن مشکلات هستند.

در آمازون مالکیت و صاحب بودن یعنی پاسخگو بودن .و آنها متوجه شده اند که برای پاسخگو بودن باید از تمام چزئیات مطلع شوند. و البته شاید علاقه شدید جف به یادگیری جیزهای جدید باعث شده که رهبرانش نیز فعالانه به این سمت  روی بیاورند. (بارها و بارها گزارش هایی از اینکه جف زمان هایی را با کارکنانش در انبار سپری می کند منتشر شده است .)

هر گاه  آمازون ابتکاری نو به میان می آورد جف  بدون استثنا در آن نزدیکی هاست و به جای شنا کردن در سطح تمایل به شیرجه زدن در عمق را ترجیح می دهد و ممنوع کردن پاورپوینت در جلسات داخلی نیز در همین راستا می باشد .

به رهبران آمازون برای نشان دادن روابط علت و معلول مشکلات ، استفاده از روش 5  جرایی را آموزش می دهند

1 مشکل با تمام مشخصاتش نوشته شود تا سایرین نیز بر همان مسئله مشابه تمرکز کنند.

2 بپرسید جرا این اتفاق رخ داده است ؟ دلیل خود ررا بنویسید.

3 بپرسید آیا این دلیل اصلی است ؟ اگر نیست دوباره به شماره 2 بازگردید.

4 آنقدر بین مرحله 2 و3 به حرکت خود ادامه دهید تا همه متفق القول شوید که به دلیل اصلی دست یافته اید.

 

13 ستون فقرات محکمی داشته باشید.

در آمازون ایده های نو و بدیع همیشه خواهان دارد و در جوی دوستانه به جالش کشیده می شود و بحث های قاطعانه ای صورت میگیرد.جف به ندرت به ابتکارات رقبا واکنش نشان میدهد. از نظر او ترجیح آن است که انرژی بر روی نوآوری های جدید که بر اساس نیاز مشتری می باشد صرف شود و از این طریق رقبا را وادار به واکنش کنند. هر جند شاید آن ایده شکست بخورد.

 

14 نتیجه بگیرید.

همیشه سعی کنید از هر کاری که انجام میدید نتیجه ای بگیرید و کارها رو بدون نتیجه رها نکنین.

 

 

 

خلاصه ای از کتاب راه آمازون توسط

” پری ناز عبدل وش”

 

4 مهارت مهم بازاریاب سنتی و دیجیتال برای داشتن فروش میلیاردی

آنچه شما را در فروش برتر می کند چیست ؟     در بازار سنتی عرصه های قبل از انقلاب دیجیتال فروش تقریبا یک روش بیشتر نبود و آن ارائه یک جنس [...]

فروش چیست؟

معمولا وقتی صحبت از فروش به میان می آید در نظر همه این چنین تجسم می یابد که یک جنس یا محصولی وجود دارد که فردی می خواهد آنرا بر اساس قیمتی مشخص [...]

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش

با استفاده درست و بجا از رنگ ها می توانید فروش و بازاریابی تکانشی فوق العاده ای داشته باشید.  رنگ در واقع به اجسام روح می دهد علاوه برآن رنگها هر [...]

راهکارهای بازاریابی تکانشی

قوانینی در فیزیک هست که در بازایابی نیز همانند آن را داریم و عمل به آنها کمک بزرگی در راستای بهبود و پیشرفت بازاریابی می نماید.     [...]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.