تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش

با استفاده درست و بجا از رنگ ها می توانید فروش و بازاریابی تکانشی فوق العاده ای داشته باشید.

 رنگ در واقع به اجسام روح می دهد

علاوه برآن رنگها هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند که در ظاهر بدون اینکه ما متوجه شویم در تمام اعمال و انتخابهای ما دخیل می باشند .
به طور حتم همیشه متوجه شده اید که وقتی یک وسیله یکسان را با دو رنگ متفاوت در کنار هم قرار میدهید از چند لحاظ با هم متفاوت دیده می شوند از نظر وزن ، از نظر کیفیت ، از نظر زیبایی ……وتنها تفاوت در رنگ باعث میشود که انتخاب های متفاوتی از یک جنس داشته باشیم چون رنگ از یک جنس مشابه حسهای متفاوتی به انسان القا میکند و تمام این اتفاقـات ذاتی بوده و انسان هیچ نقشی در تعیین آنها ندارد.
با این تفاصیل متوجه میشویم که رنگ در تمام امور زندگی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند .

 

قسمت بسیار مهمی که باید اهمیت رنگ را در آن بسیار پر رنگ دید بازاریابی و فروش می باشد. 

در زمینه کسب و کار

در زمینه کسب وکار میتوان وب سایت ، بسته بندی کالا ، طراحی محل کارو فروشگاه و حتی لباس فروشنده را نام برد.
البته لازم به ذکر میباشد که به وسیله آشنایی با اصول رنگ حتی میتوان افراد را نیز روانشناسی کرد تا در مذاکرات از آن استفاده نمود تا مذاکره ای موفق داشت .
با جاگذاری یک رنگ مناسب در هر کدام از موارد بالا به مشتری کمک میکنیم تا ناخواسته انتخابی درست انجام داده و علاقمند به سپری کردن زمان بیشتری با ما باشد و از خرید از ما لذت ببرد .

آمادگی برای فروش

برای تمام کارها و برنامه ها یک سری اصول و قوانین و آمادگی های اولیه نیاز می باشد مثلا برای یک ورزشکار رژیم متناسب با ورزشی که باید انجام دهد ، رسیدن به وزن متناسب آن ورزش ، تمام این اصول قبل از مسابقه باید انجام شود یا برای یک آشپز مواد اولیه عالی و کافی به همراه مهارت لازم منجر به پختن یک غذای عالی خواهد شد .
در امر فروش نیز مواد و اقدامات اولیه نیازمند میباشد تا فروشی عالی را رقم بزنیم .
ابتدا باید توجه داشته باشیم که تحقیقات نشان داده است وقتی محصولی خریده میشود……..

1%به بو یا صدایی که محصول دارد توجه میشود .
3% به جنس محصول توجه میشود .
93% به ظاهر جنس توجه می شود

و رنگ نیز شامل ظاهر جنس میباشد و وقتی ذهن میتواند جنس را سریع تشخیص دهد زودتر انتخاب میکند که البته باید توجه داشت تناسب رنگ از خود رنگ هم مهمتر میباشد .
در یک تحقیق دیگری که ازمشتریان به عمل آمده نشان میدهد که 

50% از مشتریان ادعا داشته اند که اگر جنسی زیبا و شکیل نباشد اصلا به فروشگاه مورد نظر نمی روند.
80 % از مشتریان اعلام کرده اند که رنگ باعث میشود که یک برندی شناخته بشود ( مثل زرد در ایرانسل )
87% از مشتریان ادعا کرده اند که رنگ اصلی ترین عامل جذبشون بوده است.

متفاوت بودن بازار هدف

حال در این میان بازار هدف ما متفاوت میباشد ، با دیدگاهها و نظرات متفاوت و جنسیتهای متفاوت 
گاه مشتریان ما زنان میباشند ، گاه مردان ، گاه کودکان و گاه اقشار عمومی ، و در این بین ، زنان و مردان و کودکان نیز خود در بینشان دارای خصلتها و سلیقه های گوناگون می باشند که اگر نتوانیم نظر آنها را جلب کنیم به طور حتم بازار گسترده ای را از دست خواهیم داد .

حال ببینیم اصولاً رنگ چیست؟

رنگ بازتابی از نور است که به شکل های متفاوتی در می آید و این بازتاب مجموعه وسیعی را شامل می شود اگر یک ناحیه باریک از طول موج های نور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ به وجود می آید.

نور سفید، از طیف کاملی از کل رنگ ها به وجود آمـده است و اگر یک قسمت از طول موج های نور سفید توسط ماده جذب شود بقیه طول موج ها از ماده عبور کرده و چشم انــسان طول موج های ترکیبی که از ماده عبور کرده را می بیند. هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد به وجود آمده و قابل تجزیه به رنگ های دیگر نیست.

اما با ترکیب رنگ ها می توان رنگ جدید به وجود آورد.

مثلاً با ترکیب قرمز با زرد می توان رنگ نارنجی را به وجود آورد و به این رنگ، رنگ ترکیبی می گوییم.

بعضی از رنگ ها با ترکیب شدن در هم، همدیگر را خنثی می کنند و رنـگ سفید ایجاد می کنند مانند زرد و ارغوانی.

به طور کلی چهار رنگی اصلی وجود دارد که قرمز آبی زرد و سبز می باشند و چهار رنگ فرعی داریم که عبارتند از بنفش که ترکیبی از قرمز و آبی است .

قهــوه ای که مخلوطی از زرد و قرمز و سیاه است، خاکستری که هیچ رنگی ندارد و در واقع دور از هر نوع نفوذ می باشد و با هر رنگی سازگار می باشد و رنگی خنثی است.

و در نهایت رنگ سیاه که کلاً نفی هر رنگ است.

باید توجه داشت که ساختار یک رنگ ثـابت می باشد و معنای یکسانی دارد مثلاً رنـگ آبی به معنای آرامش و سکوت می باشد صرف نظر از اینکه ممکن است کسی آن رنگ را دوست داشته باشد یا نداشته باشد. شخصی شاید رنگی را دوست داشته باشد شخصی شاید همان رنگ را خسته کننده بداند و شخصی نسبت به آن بی تفــاوت باشد. و نفر چهارم شاید کلاً از آن رنگ متنفر باشد.

اهمیت رنگ در دنیای کنونی

حال می خواهیم در رابطه با اهمیت رنگ در دنیای کنونی صحبت کنیم.

زیرا امروزه دیگر اهمیت رنگ کاملاً شناخته شده می باشد.و به طوری که تمام طراحان سعی می کنند که در بسته بندی محصول و یا در برندهای تجاری از رنگ استفاده صحیحی داشته باشند تا نتیجه مطلوبی گرفته شود. حتی روانشناسان و پزشکان امروزه با استفاده از رنگ می توانند به درمان بسیاری از بیماری ها بپردازند. با توجه به این موضوع اگر متخصصان فروش با روانشناسی رنگ آشنایی داشته باشند می توانند از آن در پیشبرد و افزایش فروش خود استفاده شایانی داشته باشند. در ابتدا در مورد تاثیــــر رنگ ها بر روی افراد صحبت کنیم این اثر در برندسازی ما نقش بسیار مهمی دارد .

به عنوان مثال شرکتIBMبا استفاده از رنگ آبی سلطنتی خواسته که مفهوم ثبات و قابل اطمینان بودن را در ذهنمان تداعی کند زیرا که آبی نشانگر این مفهوم می باشد یا مثلاً شرکتFedExبا رنگهای نارنجی و بنفش تداعی کننده تحویل دادن چیزی بسیار مهم به مشتری می باشد که باید به آن توجه کند.

توجه داشته باشیم که رنگ های تیره مانند رنگ های شب انسان را از تحرک باز می دارد و برعکس رنگ های روشن که انعکاسی از نور خورشید و تداعی کننده روز می باشند انسان را به تحرک و فعالیت وا می دارند .

قرمزرنگ زندگی می باشد ماننـد خون که نشانه حیات آدمی است. بنابراین در مراسم های مربوط بهعشق و احساسات عاشقانه از رنگ های قرمز استفاده می شود. همچنین قرمز رنگی مهیج می باشد و تپش قلـب را زیاد می کند، استفاده از رنگ قرمز باعث می شود انسان در تصمیم گرفتن عجله کند و هر چه زودتر بخواهد که از آن محیط دور شود. از رنگ قرمز معمولاً بهتر است برای جاهایی که بسیار مهم هستند و می خواهیم به صورت خاص و منحصر به فرد به چشم بیایند استفاده کنیم، چون بیش در حد از معرض رنگ قرمز ماندن باعث ایجاد بی قراری و خشونت می شود.

مفهوم رنگها 

توجه داشته باشیم که هر رنگ در کشورهای مختلف معانی متفاوتی می تواند داشته باشد مثلاً قرمز در چین رنگ خوش شانسی است و در مراسم ازدواج عروس لباس قرمز رنـگ می پوشد، در روسیه رنگ زیبایی می باشد در روم باستان نشانه جنگ بوده است.

نارنجی رنگی گرم می باشد که از ترکیب قرمز و زرد به وجود می آید نارنجی مانند قرمز چشم را تحت الشعاع قرار نمی دهد اما می تواند خلاقیت و ابتکار و بلندپروازی را در انسان برانگیزد. نارنجی مانند برگ های پاییزی و شعله های آتش گرم و شادی آور است.

 زردرنگ گرم و روشن و پر طراوتی است که نشان دهنده معنویت و الهیات و زندگی است زرد هم نشان دهنده شادی و خوشحالی است و هم نشان دهنده احتیـاط است زرد، دوستی و محبت را القا می کند.

سبز، رنگی سرد می باشد آرامش طبیعت را دارد و سرزندگی را القا می کند قدرت شفابخشی و التیام آور و نشانی از زندگـی و رشد و آرزو و پول می باشد.

آبی نیز از گروه رنگ های سرد می باشد و تسکین دهنده ترین رنگ می باشد. آبی، اشتها را کـاهش می دهد . بنابراین برای رستورانها و غذاخوریها رنگ مناسبی نمی باشد. تپش قلب را آرام می کند، نشان دهنده خداوند و آسمان هاست. ماندن طولانـی مدت در کنار آبی افسردگی را القا می کند.

سفیدنشان دهنده پاکی و خلوص می باشد و در نقاشی ها معمولاً برای فرشتگان خدا استفاده میشود وقـتی تمام نورها به صورتی معادل بر روی هم بیفتند رنگ سفید به وجود می آید.

سیاه هم تداعی کننده بدی ها شده است. هر جا بخواهند شرارت و بدی را تداعی کنند از سیاه استفاده می کنند. همچنین احساس ناامیدی و یـاس و تنهایی را تداعی می کند.

با وجود این سیاه از جایگاه ویژه ای در برند سازی برخورد می باشد چنانچه در جای مناسب ودر کنار رنگ های مناسب استفاده  شود تاثیر بسیار خوبی در بیننده القا خواهد کرد.

سیاه رنگ اصالت و قدرت است.

 

حال با توضیح مختصری از رنگ ها که داده شد، به توضیح کوتاهی در مورد برندسازی می پردازیم.

برندسازی

در برندسازی باید توجه کنیم که هر بسته بندی باید با توجه به نوع محصول در رنگ مناسب آن محصول به بازار ارائه گردد زیرا رنگ خاصیت روانی دارد و ما ناخواسته در انتخاب آن محصول با توجه به رنگ عمل می کنیم.

مثلاً لوازم آرایش را با بسته بندی های صورتی و رنگ های ملایم طلایی که لطافت و زیبایی به انسان دست می دهد به بازار روانه می کنند و با دیدن بسته بندی محصول ناخواسته به خود محصول اعتماد می شود که محصول مناسبی در داخل بسته جاگذاری شده است.

 

 

یا مثلاً برای مواد سمی و کشنده از رنگ های سیاه و تند استفاده می شود و این القا را به بیننده می دهد که این ماده سمی حتماً اثر کشنده دارد و خوب عمل خواهد کرد در نتیجه مشتری از خرید راضی خواهد شد یا مثلاً بسته بندی شیرینی در رنگ سبز هیچ وقت حس خوبی به بیننده القا نخواهد داد چون رنگ سبز حس گس بودن دارد و با داخل بسته که اصولاً شیرینی است سنخیت دارد و این باعث خواهد شد که مشتری با رغبت آن بسته شیرینی را نخرد.

رنگ و وب سایت 

از اهمیت رنگ در بازاریابی اینترنتی بی توجه نمانید.

صفحه سایت شما جایی است که کاربر در عرض چند ثانیه با یک طراحی و رنگ بندی خوب می تواند در آن برای مدتی میخکوب شده و یا در عرض چند ثانیه بدون لحظه ای تامل از آن خارج شود.

صفحه های وب به منزله ویترین مغازه شماست پس باید در طراحی آن کمال دقت و توجه را داشته باشید و از رنگ های منـــــاسب استفاده کنید. دقت نمایید که نوشته را حتماً در یک روی رنگسفیدبنویسید زیرا خواندن مطلب روی صفحه ی سفید آسانتر است و حس مهارت را در فرد ایجاد می کند و به فرد حس بی آلایشی، صلـح و کمال را القا می کند. در کنار سفید حتما می خواهید از رنگ های دیگر نیز استفاده کنید چون سفید تکرنگ چشم را خسته می کند

استفاده از قرمزباعث ایجاد گرما، گرسنگی و هیجان می شود، از قرمز فقط در جاهـایی که نیاز میباشد توجه را جلب نمایید تا دانلود یا پرداخت پولی صورت گیرد استفاده نمایید.

رنگ های سردتر مثل سبز و آبی خونسردی را بیشتر می کند و آرامش را القـا می کند و احساساتمان را ارضا می کند و شاید خلاقیتمان را زیادتر کند که در این مورد آبی قویتر از سبز می باشد.

رنگ های تیره باعث می شود حالتی از یک وضعیت دشوار احساس شود ولی رنگ های روشن مانندزرد باعث نشاط و آرامش خیال را به همراه می آورد. البته توجه داشته باشید که معنای رنگها گاهی استثنا هم دارد و در بین همه معنایی یکسان ندارد ولی در نظر عموم این معانی را دارند.

توجه داشته باشید که به محض آنکه صاحب رنگی شدید آن رنگ را به شما و شرکتتان نسبت می دهند رنگ به آسانی فراموش نمی شود می توانید با یک رنگ شرکتتان را به مردم یادآوری کنید.

بنابراین رنگ در لوگوی شما بسیار مهم می باشد هنگام انتخاب رنگ همه جوانب را بررسی کنید. رنگ ها در معرفی یک محصول به مرور زمان با فرهنگ ما عجین می شود و ما به مرور با رنگ مشخص آن محصول را می شناسیم مانند …….

رنگ زرد اتومبیل مدرسه……….. سفید در محصولات لبنی کم چربی یا بی چربی ………. آب نبات های دارچین قرمز رنگ………… صابون های ضد باکتری طلایی……. دهانشویه ها با رنگ سبز نعنادار…….استفاده نکردن از خاکستری در پودرهای لباسشویی(زیرا حس کثیفی را به فرد القا می کند)

 

رنگ های خاکستری و قهوه ای به شدت بر خلق و خوی مشتری می توانند تاثیر بگذارند بنابراین به تنهایی می توانند اثر افسردگی ایجاد کنند اما استفاده از رنگ های قرمز در کنار این دو رنگ باعث می شود که نشاط و شادی به فرد منتقل شود.

بعضی رنگ ها سنگینی و صلابت دارند و حس قدرت و ثبات را به فرد منتقل می کنند وقتی فرد از سـایت شما بازدید می کنند سایت شما را سایتی با استحکام و قابل اعتماد و باصلابت مشاهده می نماید این رنگ ها شامل شرابی، صدفی، بژ و آبـی سیر می باشند.

و نکته مهمی هم که باید توجه داشته باشید این است که مخاطب شما چه گروهی می باشد اگر مخاطبتان بیشتر مرد می بــاشد باید توجه کنید که مردان بیشتر به رنگ های تیره و رنگ های سایه علاقه مند هستند (رنگ هایی که مشکی به آن اضافه شده )

و اگر مخاطبتان زنان می باشد از رنگ های روشن و لطیف یعنی ته رنگ ها (رنگهایی که سفید به آنها اضافه شده) خوششـان می آید. و اگر کودکان و نوجوانان مخاطبتان باشد از رنگ های شاد و زنده استفاده کنید و در زمانی که عموم مردم مخاطبتان می باشد توازن را مدنظر داشته باشید. مثلاً آبی همه پسند می باشد و عموم مردم از رنگ آبی خوششان می آید و می تـوانید این مسئله را در طراحی خود مدنظر داشته باشید.

دنیای رنگها دنیای بسیار وسیع و جالبی می باشد و آنچه خواندید خلاصه ای از آن می باشد ولی بدانید که اثر واقعی رنگ ها زمانی روی کار می آید که بتوانند با هویت اصلی یک رنگ مطابقت داشته باشند.

4 مهارت مهم بازاریاب سنتی و دیجیتال برای داشتن فروش میلیاردی

آنچه شما را در فروش برتر می کند چیست ؟     در بازار سنتی عرصه های قبل از انقلاب دیجیتال فروش تقریبا یک روش بیشتر نبود و آن ارائه یک جنس [...]

14راز ثروت بازار آمازون( بخش دوم)

رازهایی بسیار ارزشمند در مورد چگونگی عملکرد جف بیزوس برای به موفقیت و ثروت رساندن آمازون در قسمت قبلی 7 مورد از 14 مورد راز ثروت بازار آمازون را [...]

فروش چیست؟

معمولا وقتی صحبت از فروش به میان می آید در نظر همه این چنین تجسم می یابد که یک جنس یا محصولی وجود دارد که فردی می خواهد آنرا بر اساس قیمتی مشخص [...]

راهکارهای بازاریابی تکانشی

قوانینی در فیزیک هست که در بازایابی نیز همانند آن را داریم و عمل به آنها کمک بزرگی در راستای بهبود و پیشرفت بازاریابی می نماید.     [...]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.