14 راز ثروت بازار آمازون (بخش اول)

14 راز ثروت بازار آمازون (بخش اول)

رازهایی بسیار ارزشمند در مورد چگونگی عملکرد جف بیزوس برای به موفقیت و ثروت رساندن آمازون (بخش اول)

( در آموزن همه باید جسور باشند ، نقد کنند و نقد شوند ، ممارست کنند و بلند نظر باشند)

 

جف بیزوس معتقد بود که باید یک استارت آپ شکست خورده را تجربه کند تا این که بدون هیچ تلاشی به زندگی  عادی خود ادامه دهد و در هشتاد سالگی حسرت کارهای نکرده را بخورد .

او 14 راز ثروتمند سازی برای استارت آپ خود دارد که روال تصمیم سازی را در آمازون هدایت می کند .

 

این رازها شعارهای مکتوب بر در و دیوار نیستند بلکه اصولی هستند که تمام آمازونی ها از اولین رده شغلی در چارت سازمانی تا آخرین فرد چارت از آن پیروی می کنند  در واقع اهمیت این رازها در بکارگیری و رجوع روزانه به آنهاست .

 

1- فکر و ذکرتان مشتری باشد .

در نظر جف بیزوس اگر تمام توجه و تمرکز خودمان را بر رقیب معطوف کنیم باید منتظر بمانیم تا رقیب حرکتی انجام دهد و ما نیز بر اساس حرکت او حرکتی انجام دهیم اما توجه به نیاز مشتری باعث می شود که همیشه پیروز باشیم البته رقبا را از نظر دور نگه نمی دارند ولی نیازهای مشتری نقطه شروعشان می باشد .

تمام نگرش و رویکرد آمازون در این نقطه می باشد .

به جای تزریق پول در تبلیغات همیشه سعی کرده ایده هایی را که باب میل مشتریانش باشد خلق کند .

نقطه نظرهای مهمی که آنها توجه زیادی در مورد آن انجام می دهند قیمت پایین ، تنوع اجناس ، تعهد به زمان تحویل تحت هر شرایطی حتی اگر مجبور شوند از پول آمازون برای انجام تعهد خود استفاده کنند .

جف بیزوس اعتقاد شدیدی به گوش دادن به صدای مشتری دارد و خود مرتب پای صدای مشتری هایش می نشیند.

 

2 – خود را صاحب کار بدانید. 

مدیران ارشد آمازون خود را مالک کسب و کار میدانند و هیچ گاه نمی گویند این قسمت از کار به من ربطی ندارد .

کارهایی که آمازون در رابطه با تعهد بلند مدتش انجام داده عبارتند از :

× به کار گیری و حفظ بهترین ها و مناسب ترین ها برای هر رده شغلی

× نهادینه کردن اندیشه پاسخ گویی در ذهن این افراد

× همه کارکنان به سرعت این ذهنیت غالب را میی آموزند که می گوید ( بله این وظیفه توست ) بنابراین در هنگام ایجاد مشکلی هر فرد بلافاصله برای حل مشکل اقداممی نماید .

× در آمازون همیشه فضای مانور ایجاد می کنند تا احیانا اگر مشکی پیش آمد هنوز قادر به عملی کردن وعده هایشان باشند .

× پاداش در آمازون به تفکر بلند مدت تعلق دارد به طوری که بخشی از سهام را به عنوان پاداش در نظر می گیرند .

× رهبران در آمازون بدون هیچ ترس و واهمه ای دست به ابداع و نوآوری و ساده سازی می زنند . در آمازون هیج وقت حفظ وضعیت موجود اولویت ندارد رسالت هر کسی در آمازون یافتن ترفندی برای تغییر بازی به سوی بهتر شدن است نه اینکه بخواهد فقط مشکلی را موقتا رفع و رجوع کند .

 

 

 

3- بیافرین و ساده سازی کن  

آمازون مرتبا با خلق سیستم عاملهایی درآمد زایی می کند به عنوان مثال از مشتریان خود بازخورد میگیرد تا تصاویر بی ربط و زننده از محصولات را شناسایی کنند این کار علاوه بر اینکه لزوم استخدام نویسندگان برای انجام این وظیفه را منتفی می کند همچنین باعث افزایش حس از خود دانستن را در مشتریان افزایش می دهد.

 

4- رهبران در خیلی مواقع درست می گویند. 

رهبران آمازون اهدف خود را به روشنی ترسیم می کنند و سپس سنجه هایی برای تعیین درستی و یا نادرستی آن ها به کار می گیرند.اگر در مسئله ای موفق نشوند و شکست بخورند آن را در  دیگر بخشها مطرح میکنند تا آن اشتباه به طور مداوم در بخشهایمختلف تکرار نشود.

در آمازون رهبری از طریق اعداد،حرف اول را می زند و افراد را بر اساس سنجه هایی که پر می شود می شناسند و نه براساس نیات آنها 

 

5 – بهترین را به کار بگیر و ارتقا بده 

رهبران در آمازون سعی می کنند تا بهترین استعدادها را شناسایی کنند و به کار گیرند تا کارایی را بالا ببرند .

روند استخدام در آمازون به سخت گیری زیاد شهره است .

اینکه شخصی برای استخدام  بیست یا بیش از بیست بار مصاحبه استخدامی را از سر بگذراند تا جواب بلی یا خیر از آمازون بگیرد کار غیر عادی به حساب نمی آید .

وقتی کسی در آمازون استخدام می شود از او انتظار می رود یک بازیگر سطح اول باشد او نسبت به دیگر شرکتها حقوق بالایی پرداخت نمی کند ولی حجم بسیار زیادی از بسته های سهام به بازیگران سطح اول میرسد و این در حالی است که به بازیگران سطح دوم و سوم چیزی نمی رسد 

این کار علاوه بر اینکه زنگ هشداری برای درجه دو و سه ها می باشد از سوی دیگر باعث ایجاد حس مالکیت و صاحب کار بودن را در بین کارمندان ممتاز آمازون را تقویت می کند.

 

جف معتقد است که 

شرکتش چیزی غیر از افرادش نیست . 

 

 

 

6 – روی استانداردهای بالا پا فشاری کنید 

رهبران آمازون همه را به رفع ایرادات و ارائه خدمات روز افزون وا می دارد و از همه انتظار دارد که مانند یک رهبر عمل کنند.

آمازون تمام استانداردهای دقیق که هر یک از خدمات باید به آن برسند را تعیین می کند .

به عنوان مثال زمان بارگذاری یک صفحه نباید بیشتر از سه ثانیه طول بکشد این سطح هر هفته بازبینی می شود 

دلیل ریشه ای هر شکست کاملا دقیق مورد بررسی قرار می گیرد 

اصلاحات تعیین شده بعد از اینکه مورد توافق قرار گرفت پیگیری می شوند تا نتایج حاصله معلوم گردد 

همانطور که حدس میزنید تمام این استانداردها بسیار سختگیرانه در میان رهبران سازمان مورد مشورت قرار میگیرند 

در آمازون هر چیزی پیگیری و تحلیل می شود و سپس به طور مستمر بهبود می یابد .

جف بیزوس معتقد است باید این احساس را داشته باشید که بخشی از چیزی هستید که دارد جهان را دگرگون می کند و اگر اینگونه نباشید دوام نخواهید اورد .

ادامه متن را در بخش دوم مطالعه فرمایید……..

 

4 مهارت مهم بازاریاب سنتی و دیجیتال برای داشتن فروش میلیاردی

آنچه شما را در فروش برتر می کند چیست ؟     در بازار سنتی عرصه های قبل از انقلاب دیجیتال فروش تقریبا یک روش بیشتر نبود و آن ارائه یک جنس [...]

14راز ثروت بازار آمازون( بخش دوم)

رازهایی بسیار ارزشمند در مورد چگونگی عملکرد جف بیزوس برای به موفقیت و ثروت رساندن آمازون در قسمت قبلی 7 مورد از 14 مورد راز ثروت بازار آمازون را [...]

فروش چیست؟

معمولا وقتی صحبت از فروش به میان می آید در نظر همه این چنین تجسم می یابد که یک جنس یا محصولی وجود دارد که فردی می خواهد آنرا بر اساس قیمتی مشخص [...]

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش

با استفاده درست و بجا از رنگ ها می توانید فروش و بازاریابی تکانشی فوق العاده ای داشته باشید.  رنگ در واقع به اجسام روح می دهد علاوه برآن رنگها هر [...]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.