راهکارهای بازاریابی تکانشی

راهکارهای بازاریابی تکانشی

قوانینی در فیزیک هست که در بازایابی نیز همانند آن را داریم و عمل به آنها کمک بزرگی در راستای بهبود و پیشرفت بازاریابی می نماید.

 

 

جالبه بدونین قانونهایی تو فیزیک هستش که دقیقا تو بازاریابی عملی میشن .

ارتباط این قانونها رو فردی به نام دن کوبلی که کارشناس فیزیک از دانشگاه آکسفورد و کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه کمبریج هستش بیان کرده حال ببینیم این قانونها چی میگن .

 

اصل اول بیان میکنه قانونی در فیزیک داریم که میگه نیرو برابر جرم ضربدر شتاب

اگراجزای این رابطه را جابجا کنیم خواهیم داشت شتاب برابر است با نیرو تقسیم بر جرم و این مساوی است با این که هر چه جسم بزرگ تر و سنگین تر باشد نیروی بیشتری برای تغییر جهت حرکتش لازم است.

و این اصل در مورد برند هم صادق است. هر چه یک برند بزرگ تر باشد و اجزای بیشتری همراه خودش داشته باشد برای تغییر جایگاهش نیاز به کار و انرژی بیشتری هست و این یکی از دلایلی است که برندهای بزرگ در هنگام راه اندازی شرکتهای جدید با برندهای جدید راه اندازی می کنند و همه با یک نام تجاری فعالیت نمی کنند.

 

فیزیک میگه هر چه جسم سنگین تر باشه نیروی بیشتری برای تغییر جهت حرکتش نیازه و مارکتینگ میگه هر چه یک برند بزرگ تر باشه تغییر دیدگاه مردم نسبت به اون و تغییر جایگاهش مشکل تره و راه حل رو در پرتفوی برندها می بینن یا به عبارتی برند جدید برای فعالیت جدید.

 

اصل دوم اصل عدم پایداری هایزنبرگ می باشد.

این اصل به ما میگه،غیر ممکنه که بتونیم به طور دقیق حالت یک جسم و یا مقدار حرکت اون رو اندازه گیری کنیم،چرا که خود عملیات اندازه گیری باعث ایجاد تغییر در خود جسم میشه.

اجازه بدین بیشتر توضیح بدم.اگه یه ذره رو در تاریکی در نظر بگیریدو برای دیدنش بهش نور بتابانید، فوتون های نور که نیروی جنبشی دارند با این ذره برخورد می کنند و انرژی فوتون ها حالت قبلی جسم رو تغییر میده، در واقع عملیات تابش نور برای دیدن، باعث تغییر حالت قبلی ذره ای که در تاریکی بود شد.

 

 

همین حالت در مارکتینگ هم اتفاق می افته.عملیات بر روی رفتار مصرف کننده، باعث تغییر رفتار آنها می شه ، گروهی از مادران را در نظر بگیرید که در گروهی دور هم جمع شده اند، در مورد رفتارهای غذایی خوب بچه هاشون صحبت می کنند ولی در واقعیت کلی هله هوله می خرند و مکدونالد هم سالانه میلیون ها برگر می فروشه.

در مارکتینگ تا حدی مشکل حل شده چون امروز ابزارهایی هستند که بهتر می توانیم رفتار مشتری رو اندازه گیری کنیم بدون نیاز به پرسش از خود مشتری، با کمک ابزارهای دیجیتال رفتار واقعی مشتریان رو می تونیم بفهمیم و دیگه لازم نیست از خود اونها بپرسیم.

 

ببین فیزیک میگه ما هیچ وقت نمی تونیم خواص یک ذره رو دقیق اندازه گیری کنیم برای اینکه خود اندازه گیری، باعث تغییر در اون میشه و مارکتینگ میگه مهم اینه که خودت از راهی که خودت از راهی بفهمی مصرف کننده ها واقعا چه رفتاری دارند نه اینکه بخواهیم از انها سوال کنیم یا اینکه پیش بینی کنیم.چون سوال کردن باعث تغییر رفتار آنها خواهد شد.

 

اصل سوم روش تحقیق علمی می باشد.

یک اصل قطعی توی فیزیک ( البته همه علوم تجربی ) به ما میگه با مشاهده نمیتونیم هیچ فرضیه ای رو اثبات کنیم با مشاهده ما فقط میتونیم فرضیات رو رد کنیم .به این معنی که ما شواهد و اطلاعات زیادی رو حول یک فرضیه جمع آوری می کنیم و این شواهد اون فرضیه رو قویتر میکنه ولی نمیتونه اون رو اثبات کنه و در مقابل یک داده یا اطلاعات مخالف میتونه تمام زحمات شما رو از بین ببره و کل فرضیه رو رد کنه .

 

 

توی مارکتینگ هم همین اتفاق می افته . شما مدت زمان زیادی می تونی روی یک برند سرمایه گذاری کنی ولی با یک حرکت مخالف یا اشتباه ، کلا دیدگاه مشتری نسبت به اون برند رو تغییر خواهی داد .

پس در فیزیک داریم که شما نمی توانید هیچ فرضیه ای رو اثبات کنید ولی به سادگی می توانید آن را رد کنید و هر فرضیه ای میتونه یک روز از بین بره

و در مارکتینگ داریم که خیلی مهم نیست شما تا الان چقدر روی برند تون سرمایه گذاری کردید ، یه دوره کوتاه اتفاقات ناخوشایند می تونه سرمایه سالها تلاش رو از بین ببره برای همین خیلی باید حواسمون رو جمع کنیم که به راحتی شهرت برندتان از بین نرود.

 

اصل چهارم یعنی اصل آخر در مورد آنتروپی صحبت خواهد کرد .( قانون دوم ترمودینامیک )

در این قانون ما داریم  آنتروپی که میزان بی نظمی یک سیستم هست همیشه در حال افزاش میباشد و همین رو در مارکتینگ هم داریم .

 

 

اگر برگردیم به 20 سال پیش ، یک مدیر مارکتینگ به خوبی می توانست فرایند ارسال یک پیام به مشتری رو کنترل کند و لذا می توانست به خوبی برند شرکتش را تعریف کند ولی امروز خیلی چیزها فرق کرده ، شما یک ذهنیت خیلی قوی از یک برند می سازی یا یک پیغام تبلیغاتی خوب آماده می کنی و منتشرش می کنی و مثل کاری که یک نامزد تبلیغاتی برای پوستر انتخاباتی خودش انجام میدهد و انتشار میدهد ولی بعد از انتشار دیگه دیگه چیزی در اختیارش نیست .

با این همه ابزار های دیجیتال برای نظر دادن و باز نشر اطلاعات که در اختیار همه قرار گرفته ، کنترل کردن پیام شما بسیار مشکل میشود برند شما شروع به پراکنده شدن می کند و شاید پیغام شما کلا یک چیز دیگه ای بشود . دیگه دست شمانیست .هر چند این ممکن است برای بازاریابان کمی تشویش ایجد کند ولی در واقع چیز خوبی است این کار در واقع نوعی انتشار برند به جایی که باید بره یعنی بین بین مردم ، می باشد .

این نوع انتشار خیلی بیشتر از حالت معمولی برای برند شما خوب است در واقع نوعی همه پرسی می شود.

پس از فیزیک یاد میگیریم که آنتروپی همیشه در حال افزایش است و این قانون زیربنایی است ومارکتینگ به ما میگه که وقتی برند در حال پراکنده شدن هست نمیتونی باهاش مقابله کنی . باهاش همراهی کن . و از این قابلیتش استفاده کن .

فیزیکدان و بازاریاب dan cobley

با توجه به اهمیت  این قوانین در زندگی متوجه میشویم که در بازاریابی هم همان قوت و کارایی را دارند و توجه به آنها از دیدگاه این فیزیکدان دید تازه ای نسبت به موضوعات گفته شده برای ما باز میکند . درواقع وقتی از دیدگاه دیگری به مساله نگاه میشه چشم انداز جدیدی برامون باز میشه و شاید موضوعی رو متوجه بشیم و به کارمون بیاد که تا به امروز متوجهش نشده بودیم .  

 

 

 

4 مهارت مهم بازاریاب سنتی و دیجیتال برای داشتن فروش میلیاردی

آنچه شما را در فروش برتر می کند چیست ؟     در بازار سنتی عرصه های قبل از انقلاب دیجیتال فروش تقریبا یک روش بیشتر نبود و آن ارائه یک جنس [...]

14راز ثروت بازار آمازون( بخش دوم)

رازهایی بسیار ارزشمند در مورد چگونگی عملکرد جف بیزوس برای به موفقیت و ثروت رساندن آمازون در قسمت قبلی 7 مورد از 14 مورد راز ثروت بازار آمازون را [...]

فروش چیست؟

معمولا وقتی صحبت از فروش به میان می آید در نظر همه این چنین تجسم می یابد که یک جنس یا محصولی وجود دارد که فردی می خواهد آنرا بر اساس قیمتی مشخص [...]

تاثیر رنگ در بازاریابی و فروش

با استفاده درست و بجا از رنگ ها می توانید فروش و بازاریابی تکانشی فوق العاده ای داشته باشید.  رنگ در واقع به اجسام روح می دهد علاوه برآن رنگها هر [...]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.

عضویت در خبرنامه ایمیلی

همین الان برای عضویت در خبرنامه ما کلیک کنید.
برو به بالا